top of page

پیشگیری از ابتلا به فیستول با درمان آبسه مقعدی

همان طور که ذکر کردیم یکی از مهمترین علل ایجاد بیماری های ناحیه ی مقعد مانند شقاق و فیستول، ابتلا به آبسه و عدم درمان به موقع آن می باشد از همین روی توصیه می کنیم، جهت پیشگیری از ابتلا به فیستول مقعدی در صورت مشاهده هر یک از علائم آبسه مقعدی مثل درد، تورم، قرمزی و … جهت درمان آبسه مقعدی و جلوگیری از عفونت های شدید این بیماری به پزشک متخصص یا جراح فیستول مراجعه نمایید.

تشخیص و معاینه

اگر دچار علائم غیر قابل کنترل از این بیماری شده اید لازم است برای درمان آن اقدام نموده و به پزشک مراجعه کنید. تشخیص این بیماری از طریق معاینه بالینی توسط پزشک انجام می شود. در برخی موارد آزمایش خون، ادرار و تست های تصویربرداری خاص مانند MRI در تشخیص بیماری به پزشک کمک خواهند نمود. برای تشخیص آبسه مقعدی توجه به نکات زیر الزامی است.

  • درد با ضربان در ناحیه ی رکتوم

  • شواهد خارجی آبسه ( برای مثال سفتی قابل لمس یا حساسیت احساس درد در صورت لمس ناحیه ی مقعد و اطراف آن )

  • شواهد سیستمیک ( مثل عفونت )

A rectal examination may confirm an anorectal abscess. A proctosigmoidoscopy may be done to rule out other diseases. معاینه رکتوم ممکن است آبسه آنورکتال را تایید کند. پروکتوسیگموئیدوسکوپی ممکن است برای رد سایر بیماری ها انجام شود. در برخی موارد، سی تی اسکن، ام آر آی یا سونوگرافی برای کمک به مکان یابی چرک مورد نیاز است. pennmedicine.org

در برخی از بیماران که علاوه بر آبسه دارای بیماری های زیر هستند ممکن است سونوگرافی یا معاینه تحت بیهوشی انجام شود:

  • عفونت های مقاربتی

  • بیماری التهابی روده

  • بیماری دیورتیکول

  • سرطان رکتوم

روش های درمان آبسه مقعدی

آبسه مقعدی در صورت عفونت و عدم تخلیه آن لازم است توسط پزشک متخصص در این زمینه تخلیه شود. پزشک با بهره گیری از بی حسی یا بیهوشی عمومی عفونت ایجاد شده را تخلیه می کند تا از شدت درد بیمار کاسته شود. پس از درمان لازم است همراه با مصرف چرک خشک کن های تزریقی و خوراکی،روزی 3 یا 4 مرتبه به مدت 20 دقیقه در لگن آب گرم حاوی بتادین بنشینید تا از عفونت مجدد زخم جلوگیری شود. سایر دارو های مورد نیاز پس از تخلیه‌ی آبسه شامل داروهای ضد قارچ و مسهل است زیرا یبوست بیماری را تشدید می کند و لازم است مدفوع به طور کامل از بدن بیمار خارج شود تا از عود مجدد عفونت جلوگیری شود. همچنین جهت کاهش درد آبسه مقعدی پس از تخلیه استفاده از صفحه های گرم کننده و کمپرس آب گرم و یا مصرف مسکن موثر است.

درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی

هدف از درمان آبسه، بر طرف کردن هر گونه علایم این عارضه و راحتی بیمار از درد است. درمان این بیماری با استفاده از روش جراحی و لیزر قطعی ترین پاسخدهی را داشته و امکان عود آن تقریبا صفر است. از آنجا که پزشک متخصص جراح عمومی بهترین گزینه برای درمان بیماری آبسه می باشد، وی به هر دو روش لیزر و عمل جراحی کاملا آگاه است. ولی طول دوره نقاهت از طریق درمان با لیزر کاملا کوتاه تر بوده و از طرفی این روش به صورت بی حسی موضعی انجام می شود. در نتیجه بیمار بیهوشی را تجربه نمی کند.

منبع: کلینیک زارعی آبسه مقعدی

Recent Posts

See All

علائم مولوسکوم کنتاژیوزوم

علائم مولوسکوم کونتاژیوزوم از خفیف تا شدید متغیر بوده و شامل موارد زیر است: برآمدگی کوچک و جوش مانند (پاپول)، ضایعه یا زگیل روی پوست (2 تا 5 میلی متر). پاپول سفید، همان رنگ پوست طبیعی، صورتی یا بنفش پ

bottom of page