top of page

عمل شقاق مقعدی (جراحی فیشر)


عمل جراحی شقاق با روش اسفنکتروتومی ، درمان ساده ای است، که طی آن اسفنکتر برش یا کشش داده می شود. اسفنکتر در واقع همان عضله دایره ای مقعد است که وظیفه کنترل دفع و باز و بسته شدن دریچه مقعد را بر عهده دارد. هدف از جراحی اسفنکترومی درمان شکاف دیواره مقعد یا همان فیشر از طریق کاهش اسپاسم عضله است. این جراحی به عنوان آخرین راه برای درمان این بیماری صورت می گیرد یعنی اگر سایر درمان ها مثل استفاده از رژیم غذایی پرفیبر، مصرف نرم کننده های مدفوع، بوتاکس و … پاسخگوی درمان نباشد، درمان شقاق با جراحی اسفنکتروتومی صورت می پذیرد.

تحقیقات نشان داده اند که برای شقاق مقعدی مزمن به هیچ عنوان روش های دارویی پاسخگو نبوده و لازم است که بیمار تحت عمل جراحی فیشر قرار بگیرد تا بهبودی حاصل شود.


نحوه ی انجام عمل جراحی اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد

برای انجام این روش جراح یک برش کوچک در اسفنکتر داخلی مقعد ایجاد می کند. هدف از این برش این است که فشار اسفنکتر را کاهش دهد زیرا هنگامی که فشار بیش از حد بالا است، شکاف های مقعد قادر به بهبودی نیستند.

این درمان تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می گیرد و معمولاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهد بود. یعنی بیمار می تواند پس از عمل به خانه بازگردد. پس از عمل حدود شش هفته طول می کشد تا عروق این ناحیه به طور کامل بهبود یابد، اما اکثر افراد قادر به ادامه فعالیت های عادی خود از جمله رفتن به محل کار در عرض یک تا دو هفته پس از عمل جراحی هستند. اغلب افراد پس از این عمل شاهد کاهش درد شقاق چیست مقعد به میزان قابل توجهی هستند اما درد هنگام اجابت مزاج و یا مشاهده خون بر روی دستمال توالت تا چند هفته پس از عمل طبیعی است.

جراحی بسته

در روش درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی بسته یک برش بر روی شیار جانبی زده شده و از آن شیار عضله اسفنکتر یا دریچه را بیرون کشیده و قسمتی از آن را بسته به میزان پیشرفت شقاق مقعد قطع می کنند. انجام این روش جراحی ریسک آسیب به مخاط روده را به همراه داشته از همین روی نیاز به دقت بالایی دارد.

جراحی باز

این روش مشابه جراحی بسته است با این تفاوت که این بار برش (نیم الی یک سانتی متری) بر روی کانال مقعد زده می شود. در پایان عمل قسمت انتهایی برش را بسته به شرایط بیمار باز گشته و یا می بندند.

Recent Posts

See All

پیشگیری از ابتلا به فیستول با درمان آبسه مقعدی

همان طور که ذکر کردیم یکی از مهمترین علل ایجاد بیماری های ناحیه ی مقعد مانند شقاق و فیستول، ابتلا به آبسه و عدم درمان به موقع آن می باشد از همین روی توصیه می کنیم، جهت پیشگیری از ابتلا به فیستول مقعدی

علائم مولوسکوم کنتاژیوزوم

علائم مولوسکوم کونتاژیوزوم از خفیف تا شدید متغیر بوده و شامل موارد زیر است: برآمدگی کوچک و جوش مانند (پاپول)، ضایعه یا زگیل روی پوست (2 تا 5 میلی متر). پاپول سفید، همان رنگ پوست طبیعی، صورتی یا بنفش پ

bottom of page